Friday, March 18, 2011

Futsal Mesra PMO FC vs MCKK FC

Assalamualaikum..


PMO FC menerima kunjungan sebahagian pelajar Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) pada malam 17 Mac 2011. Kedatangan mereka yang dianggarkan seramai 30 orang ini bagi mengadakan perlawanan persahabatan Futsal bertempat di Gelanggang Futsal PUSPANITA, Presint 10. Perlawanan ini lebih kepada hubungan mesra bagi melengkapkan jadual perjalanan pelajar Kolej yang ingin mengenali dengan lebih dekat Pejabat Perdana Menteri itu sendiri. Ini juga peluang terbaik bagi PMO FC untuk mendapatkan info yang lebih jelas mengenai Kolej melayu tersebut. Perlawanan persahabatan ini turut dihadiri Datuk Latt Shariman (Pegawai Tugas-Tugas Khas YAB Perdana Menteri) dan isteri bagi memberi semangat kesukanan kepada semua.

Perlawanan berakhir sekitar jam 11 malam dengan kedua-dua pasukan melahirkan harapan agar program kemesraan ini dapat diteruskan lagi.

Disini dapat dikongsikan sedikit maklumat yang menarik mengenai Kolej Melayu Kuala Kangsar yang merupakan salah satu sejarah bagi Negara Malaysia.

Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang ditubuhkan pada tahun 1905 adalah sekolah menengah berasrama yang pertama untuk pelajar-pelajar Melayu di negara ini. Sekolah ini yang asalnya dinamakan Sekolah Asrama Melayu telah diberi nama Kolej Melayu Kuala Kangsar (Malay College Kuala Kangsar) oleh Sultan Perak, Almarhum Sultan Idris, sewaktu baginda merasmikan bangunan konkrit sekolah terunggul ini pada 11 Disember 1909. 

Pada peringkat awal, kemasukan ke MCKK dikhaskan kepada anak-anak raja Melayu dan anak orang-orang bangsawan dari empat negeri iaitu Perak, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan. Menjelang tahun 1947, pihak British telah melonggarkan syarat kemasukan kepada anak-anak orang biasa yang mendapat keputusan cemerlang dalam bidang akademik. 

Pada tahun pertama persekolahan, seramai 59 orang pelajar telah mendaftarkan diri. Antara pelajarnya yang pertama termasuklah Almahum D.Y.M. Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang pertama. Guru Besar pertama dilantik mentadbirkan MCKK ialah William Hargreaves (1905-1918).

Fiat Sapientia Virtus adalah dalam Bahasa Latin, yang bermaksud Kebijaksanaan Mutu Manusia.

Sekian..

No comments:

Post a Comment

test